Naujienos

Unikalaus formato „Kakės Makės“ gidas – apie prasmingą skaitymą ir ugdančius pokalbius šeimoje

2021 04 02

Kiekviena karta skirtinga, o kuo ypatinga jauniausioji, 2010-iaisiais gimusi „alfa“? „Šios kartos vaikai susiduria su vis didesniu gyvenimo tempu, platesnėmis pasirinkimų galimybėmis ir neretai tėvų skubėjimu jomis pasinaudoti“, – teigia vaikų ir šeimų psichologė Asta Blandė. Atliepdama jaunąją naująją kartą auginančių tėvų, senelių bei pedagogų poreikius, ji parengė unikalaus formato gidą – „Kakė Makė TĖVAMS“. Jame – glausta pažintis su mažylių pamėgta autorės Linos Žutautės sukurta Kakės Makės visata bei vertingi patarimai, kaip užmegzti pokalbį su drąsiais, nebijančiais klysti, jautriais ir neretai vienu metu daug dalykų akiratyje turinčiais alfa kartos vaikais.

Nors visi esame skirtingi, svarbiausi kiekvieno mūsų poreikiai nekinta: norime būti mylimi, pastebėti, bendrauti ir kartu leisti laiką, įsitikinusi 2 dukras auginanti leidinio autorė Asta Blandė.  „Kad vieni kitus geriau suprastume, reikia būti dėmesingiems, rasti laiko pažiūrėti vieni kitiems į akis, ne tik klausytis, bet ir girdėti. Kai tai supranti, brėžiamos ribos tarp kartų tampa ne tokios ryškios, o savijauta ir supratimas, kad galime nemenkai praturtinti vieni kitų patirtis – sustiprėja“, – teigia vaikų ir šeimų psichologė.

Kalbėdama apie naująjį leidinį, autorė atskleidžia norėjusi parengti gidą suaugusiesiems, kuriems įdomu skaityti žinutes tarp eilučių bei, žinoma, atrasti Kakės Makės knygelėje daugiau, nei galima pastebėti iš pirmo žvilgsnio. „Rašiau knygą su šypsena ir polėkiu – juk vaikystės šalis yra būtent tokia. Mintyse vis iškildavo asmeninės patirtys, kitų šeimų istorijos ir klausimai, kuriuos patiki man kaip psichologei, ir pokalbiai su vaikais“, – mintimis dalijasi autorė.

Įkvėpė tėvų poreikiai

Įvairios baimės, neteisybės jausmas, draugystės iššūkiai, sunkumai išgirsti instrukcijas ar valytis dantų, tėčio ir mamos laikas bei pasiskirstymas tėvyste ir daugelis kitų –  3–7 metų vaikams ir jų tėvams svarbių temų bei problemų, kurias lengva atpažinti visose Kakės Makės paveikslėlių knygelėse.

„Atliepdama gerąsias vaikiškos literatūros tradicijas, L. Žutautė sukūrė dvilypį pasaulį: viena jo linija skirta vaikams, kita – suaugusiesiems, ir norint suprasti jo visumą bei įgalinti praktikoje, tikrai reikia pagalbos“, – teigia leidyklos „Alma littera“ vadovė Dovilė Zaidė. Išleisti patarimų vadovą, skirtą suaugusiesiems, leidyklą paskatino mažųjų skaitytojų tėvų poreikis įdarbinti paveikslėlių knygas ugdymo tikslais ir kasdieniame gyvenime pritaikyti jose slypinčius patarimus.

„Neseniai atlikome kokybinį tyrimą, kurio metu išgirdome, kad suaugusieji ne visuomet supranta personažų vaidmenis arba bando klaidingai pritaikyti knygos turinį. Pavyzdžiui, mokydami vaiką tvarkos, sako: „Greit susitvarkyk kambarį, nes ateis Netvarkos nykštukas ir viską išsineš.“ Atsižvelgdami į tai, paprašėme vaikų ir šeimų psichologės A. Blandės parengti edukacinę medžiagą ir sudėlioti pagalbinius akcentus, o literatūrologės Eglės Baliutavičiūtės – pateikti patariamuosius tekstus skaitymo klausimais. Tikimės, kad šis leidinysa atras savo vietą kiekvienuose namuose, būtent tėvų knygų lentynoje“, – komentuoja D. Zaidė.

Trinarė struktūra

Kiekvieną naujo leidinio skyrių lydi trinarė struktūra. Pirmoje dalyje („Įsimintinos žinutės“)pateikiamos psichologinės įžvalgos, kurios padės suaugusiajam įsigilinti į kasdienius vaiko iššūkius ir išryškins, kokius jausmus ir vaiko poelgius akcentuoti, siekiant ugdyti įvairiapusę asmenybę. Pavyzdžiui, vaikui, kaip ir suaugusiajam, svarbu, kad aplinkiniai atkreiptų dėmesį į geriausias jo puses; arba tai, kad mažasis įsiklauso tik tada, kai kalbama ramiai ir konkrečiai.

Kad skaitymo patirtis būtų įsimintina, ją visuomet vertinga papildyti refleksija. Antroje knygos dalyje („Klausimai diskusijoms“) psichologė pateikia patarimų, kaip kryptingai formuluoti klausimus vaikui, sufleruoja galimas diskusines ašis, kurios žadintų abipusį dialogą – leistų kitaip pažvelgti į knygelėje pasakojamą istoriją, personažų dilemas, kartu ieškant sąlyčio taškų su realiu gyvenimu. Tarkime, susipažįstant su Netvarkos Nykštuku, verta užduoti tokius (ar panašius) klausimus: kokie žodžiai tave pradžiugina ir teikia jėgų tvarkytis? Ką tu pasakytum draugui, kurio žaislai mėtosi kambaryje? Kuo galiu tau padėti, kai ateina laikas tvarkytis?

Galiausiai, trečioje dalyje („Patarimų skiltis“) pateikiami siūlymai, kurie padės rasti kompromisą, tariantis su vaiku dėl svarbių kasdienių klausimų. Kaip pasiekti laukiamą pokytį? Kaip drauge kurti susitarimus, svarbius visai jūsų šeimai? Kaip išvengti didelės dalies konfliktų? Kūrybiškai spręsti problemą? Ne paslaptis, kad net ir sunki situacija gali būti įdomi ir verta dėmesio bei pastangų, jeigu į ją mokame pažvelgti kūrybiškai. Panašiai ir suaugusiųjų gyvenime, tiesa?

Žodžio ir vaizdo sinergija

Knygoje „Kakė Makė TĖVAMS“ pateikti personažų dosjė padės suaugusiesiems geriau suprasti L. Žutautės sukurtus veikėjus, jų elgesį bei emocijas. Kiekvienas šių herojų moko vaiką pažinti plačią jausminio pasaulio paletę, įsijausti į skirtingas gyvenimo puses bei moralines dilemas, o kartu ir parodo, kaip kartais sunku pažaboti nemalonius jausmus.

„Pavyzdžiui, jau minėtas Netvarkos Nykštukas paaiškina, kad kiekvienas elgesys turi pasekmių – kartais malonių, kartais nelabai. Šis personažas atliepia tą suaugusio žmogaus asmenybės dalį, kuri leidžia vaiką auklėti pozityviais pavyzdžiais, aiškiai įvardijant problemą bei žaismingai ją sprendžiant“, – komentuoja A. Blandė.

Kaip ir realybėje, taip ir knygelėse – žodžiais pateikiama tik tam tikra informacijos dalis. Kartais mūsų kūno kalba, veido išraiška ar akys gali nusakyti daugiau nei tūkstančiai žodžių. „Vartydami knygeles atkreipkite dėmesį į piešinėlius, skirkite laiko pasikalbėti apie žinutes, kurias nori skaitytojui perduoti personažas, pasitarkite, ką jis pasakytų jūsų šeimos nariams, jei užsuktų į svečius“, – pataria psichologė A. Blandė.

Daugeliui mažylių būtent paveikslėlių knygos tampa pirmąja pažintimi ne tik su literatūra, bet ir su vizualiaisiais menais. „Suprasti vaizdų kalbą, žodžių ir vaizdų sąveiką ypač svarbu šiuolaikiniame pasaulyje, kur vaizdų kultūra itin reikšminga. Beje, daugiasluoksniame vizualiniame pasaulyje paslėpti netikėti dalykai, kuriuos kolektyviai tyrinėti smagu ne tik mažiesiems smalsuoliams, bet ir suaugusiesiems!“ – antrina vaikų literatūros ir skaitymo skatinimo ekspertė E. Baliutavičiūtė.

„Tikiu, kad šis permainingas metas yra palankus kurti naujus skaitymo įpročius bei ritualus – lėtus, dėmesingus, reflektyvius. Visiems savo skaitytojams linkiu, kad atradimo džiaugsmas jus tik dar labiau suartintų, leidžiantis į spalvingą literatūrinį nuotykį kartu, ir kad ši kelionė būtų visapusiškai turtinga – atvertų ne tik menamo, bet ir esamo pasaulio žavesį, subtilybes bei netikėtumus“, – reziumuoja autorė L. Žutautė.